Den fælles myndighedsindsats mod social dumping
Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet har siden 2012 samarbejdet i en fælles myndighedsindsats. Indsatsens formål er at bekæmpe social dumping og sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler.
![]() |
![]() |
![]() |
KontrollerSkattestyrelsen har foretaget 21.370 kontroller, hvoraf 9.696 kontroller medførte en regulering af skatteyder. |
NationalitetSkattestyrelsen konstaterer ofte, at udenlandske virksomheder er underentreprenører til danske. |
NettoprovenuSamlet har Skattestyrelsens kontroller givet et nettoprovenu på i alt 1.529 mio. kr. i perioden fra 2015 til 2021. |
Der har siden 2012 været afsat midler til en fælles myndighedsindsats, der skal sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler for at undgå social dumping.
Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfører landsdækkende og regionale fællesaktioner på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft i relevante brancher, fx på byggepladser, landbrug, gartnerier, rengøring og restauranter.
På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og om de udenlandske medarbejdere har arbejds- eller opholdstilladelse.
Ud over fællesaktionerne iværksætter myndighederne hver især aktiviteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, når der fx er anmeldelser om, at forholdene ikke er i orden. Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og underretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er mistanke om lovbrud på en af de andre myndigheders område.
Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen med udenlandske virksomheder er øget betydeligt over årene. Samarbejdet har samtidig gjort, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet stadig bliver bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.
Her på siden kan du finde viden om Skattestyrelsens indsats. Du kan finde tilsvarende viden om Arbejdstilsynets og politiets resultater på deres hjemmesider:
Politiets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Skattestyrelsens indsats og resultater
Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet, og dermed forebygge, at der sker konkurrenceforvridning for regelefterlevende virksomheder. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være stor. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Se de nyeste resultater her:
-
Ressourcer
Bevilling afsat til fælles myndighedsindsats for ordnede forhold i Skattestyrelsen (og tidligere SKAT), 2015-2021
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 I alt (mio. kr.) 32,3 32,3 34,5 30,3 30,3 49,3 52,6 52,6 Kilde: Skattestyrelsen. Det bemærkes, at der er derudover i perioden 2015-2020 prioriteret yderligere midler til indsatsen, som er finansieret inden for Skattestyrelsens egen ramme. Tallene i tabellen er PL-reguleret til 2020.
I 2021 var den afsatte bevilling på 52,1 mio. kr. svarende til ca. 69,6 årsværk til indsatsen. Skattestyrelsen anvendte dog kun 65,8 årsværk i 2021 til den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, da det ikke var muligt at rekruttere i det omfang og tempo, som var forventet. I 2022 er bevillingen på samme niveau som i 2021, svarende til 69,6 årsværk. Indsatsen er fuldt bemandet pr. 1. januar 2022.
-
Kontroller i alt
Skattestyrelsen definerer en kontrol af en skatte- eller afgiftsart hos en virksomhed/person (cvr-/cpr-nr.) i ét indkomstår.
I perioden 2015-2021 har Skattestyrelsen foretaget 21.370 kontroller, hvoraf 9.696 kontroller medførte en regulering af skatteyder svarende til 45,4 pct. af de udtagne kontroller. Samlet har Skattestyrelsens kontroller givet et nettoprovenu på i alt 1.529 mio. kr. i perioden, jf. tabel nedenfor.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af reguleringerne. I opgørelsen er reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst.
Opgørelsen tager ikke hensyn til, om en forhøjelse, der medfører en skyldig skattebetaling, faktisk bliver betalt, og om en eventuel restance er inddrivelig. Opgørelsen medtager heller ikke kontrolindsatsens påvirkning af den fremadrettede adfærd og regelefterlevelse.
Antal kontroller, træfprocent og nettoprovenu i projektet social dumping 2015–2021
2015-2016 2017 2018 2019 2020 2021 I alt Antal kontroller 6.836 2.820 3.282 2.870 2.649 2.913 21.370 Antal træf 2.346 1.231 1.525 1.426 1.438 1.730 9.696 Træfprocent 34,3 43,7 46,5 49,7 54,4 59,4 45,4 Provenu 407 136 190 239 242 314 1.529 Anm.: Opgørelsesmetoden af antal kontroller og provenu, jf. tabel ovenfor, er ændret i 2015, hvorfor der ikke fremgår tal for tidligere år. Metoden, der er anvendt fra 2015, sikrer et ensartet grundlag for at sammenligne antal kontroller mv. på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. Tallene er opgjort den 17. januar 2022, og der kan være forskel ift. tidligere publiceret data, grundet fx efterregistreringer. Der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen. Kilde: Skattestyrelsen.
Antallet af kontroller kan variere fra år til år. Det skyldes bl.a., at kontrollerne er påvirket af antallet af skatte- og afgiftsarter samt af antallet af virksomheder/personer i de enkelte sager. Eksempelvis kan få store sager med fastansættelse af skattepligt medføre et stort antal afsluttede kontroller bl.a. i relation til virksomhedens tilknyttede lønmodtagere.
-
Kontroller fordelt på branche
I Skattestyrelsens arbejde med social dumping har man siden projektets start foretaget manuelle registreringer af, hvor mange virksomheder/personer der er kontrolleret mv. Det gør det muligt at opgøre tallene fordelt på brancher.
I opgørelserne er medtaget tal fra projektets start i 2012 og frem. I perioden 2012 til og med 2021 er der i alt afsluttet 15.961 sager, og foretaget regulering i 5.427 sager jf. tabel nedenfor.
Antal kontrollerede fordelt på hovedbrancher, 2012 – 2021
2012-2016 2017 2018 2019 2020 2021 I alt Antal Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Bygge og anlæg
4.909
1.049
777
257
835
406
645
263
676
303
842
464
8.684
2.742
Service
1.534
264
412
191
384
151
265
94
303
97
196
87
3.094
884
Det grønne område
922
257
85
34
92
44
113
51
132
80
126
83
1.470
549
Øvrige
1.373
561
258
87
278
142
260
132
256
150
288
180
2.713
1.252
I alt
8.738
2.131
1.532
569
1.589
743
1.283
540
1.367
630
1.452
814
15.961
5.427
Kilde: Skattestyrelsen. Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Antallet af sager stemmer dermed ikke overens med antallet af kontroller.
-
Sagstyper og risikoområder
I forbindelse med kontrollerne gennemfører Skattestyrelsen ofte både regulering af indkomst og moms mv. samt ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold. Det forekommer typisk i sager, der omhandler:
- Virksomhedsejers, selskabers eller ansattes manglende registrering og/eller angivelse herunder selvangivelse.
- Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede enkeltmands-virksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelseslignende forhold, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde A-skat mv.
- Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet som på grund af kontrakten har udenlandske ansatte beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entreprise. I disse tilfælde kontrolleres bl.a., om samarbejdsforholdet skal være omfattet af arbejdsudlejebeskatning, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Yderligere specificering af Skattestyrelsens indsats mod social dumping, 2015 – 2021
2012-2016 2017 2018 2019 2020 2021 I alt Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
661
89
97
71
58
45
1.021
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje, antal sager
656
103
158
157
210
303
1.587
Ansvarssager, antal sager
320
132
106
90
123
142
913
Skattepligtsager, antal sager
745
131
203
71
245
300
1.695
Skattepligtssager, antal sager med regulering
625
109
164
69
225
267
1.459
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Kilde: Skattestyrelsen.
- Virksomhedsejers, selskabers eller ansattes manglende registrering og/eller angivelse herunder selvangivelse.
-
Afsluttede sager efter nationalitet
På fællesaktionerne har Skattestyrelsen ofte konstateret, at udenlandske virksomheder er underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underentreprenører.
Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksomheders og personers nationalitet, jf. nedenstående tabel (opgørelserne efter nationalitet er opgjort på afsluttede sager i året). I 2021 er der afsluttet sager på 38 forskellige nationaliteter.Afsluttede sager efter nationalitet, 2012 – 2021 (antal og procent)
2012-2016 2017 2018 2019 2020 2021 I alt Antal.
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Danmark
4.827
55
809
53
842
53
738
58
734
54
680
47
8.630
54
Polen
1.660
19
270
18
261
16
229
18
237
17
279
19
2.936
18
Letland
106
1
10
1
11
1
15
1
10
1
180
13
332
2
Rumænien
255
3
91
6
71
4
43
3
39
3
61
4
560
3
Slovakiet
38
0
16
1
13
1
7
1
20
1
49
3
143
1
Tyskland
399
5
41
3
37
2
44
3
50
4
32
2
603
4
Litauen
421
5
53
3
47
3
39
3
52
4
28
2
640
4
Indien
11
0
21
1
1
0
4
0
12
1
15
1
64
0
Storbritannien
193
2
23
1
12
1
17
1
62
5
14
1
321
2
Bulgarien
42
1
12
1
11
1
7
1
3
0
12
1
87
1
Tjekkiet
41
1
6
0
29
2
23
2
5
0
12
1
116
1
Kina
27
0
3
0
2
0
7
1
2
0
11
1
52
0
Norge
6
0
2
0
5
0
4
0
3
0
8
1
28
0
Sverige
70
1
16
1
20
1
12
1
12
1
7
1
137
1
Italien
172
2
12
1
18
1
11
1
2
0
3
0
218
1
Irland
16
0
25
2
78
5
4
0
3
0
3
0
129
1
Nederlandene
89
1
19
1
5
0
7
1
3
0
3
0
126
1
Spanien
13
0
29
2
9
1
6
0
38
3
4
0
99
1
Pakistan
36
0
5
0
27
2
6
0
7
0
4
0
85
1
Øvrige
316
4
71
5
95
6
64
5
76
6
47
3
655
4
I alt
8.738
100
1.532
100
1.589
100
1.283
100
1.367
100
1.452
100
15.961
100
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Opgørelserne efter nationalitet er opgjort på afsluttede sager i året. Oversigten er sorteret efter 2021. Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens erfaringer og fremtidige initiativer
Skattestyrelsen oplever en række udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsområdet. De typiske fejlkilder er således:
- Manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.)
- Fejl i, og manglende angivelse og betaling af, selve skatte- og afgiftskravet bl.a. omkring forhold som:
-
- Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag bl.a. hvor udenlandske lønmodtagere fejlagtigt betragtes som selvstændige.
- Manglende indeholdelse af arbejdsudlejeskat og fejl i beregningsgrundlaget.
- Fejl og mangler omkring udenlandske virksomheders skattepligt til Danmark.
- Fejl og mangler omkring udenlandske virksomheder momspligt til Danmark.
- Fejl og mangler omkring omvendt betalingspligt på moms (reverse charge).
- Fejl i udenlandske medarbejderes rejse- og befordringsfradrag/skattefrie rejse og- befordringsgodtgørelse.
-
Skattestyrelsen har derudover initiativer på en række fokusområder, herunder:
- Fokus på større offentlige og private anlægsarbejder, hvor der bl.a. iværksættes en tidlig vejlednings- og informationsindsats fulgt op af kontrol.
- Fokus på transportbranchen.
- Øget fokus på arbejdsudlejeskat.
- Udlejning og formidling af udenlandsk arbejdskraft fra danske vikarbureauer.
Der gennemføres målrettede vejledningsinitiativer som supplement til kontrolindsatsen. Skattestyrelsen deltager også i et internationalt samarbejde om bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet for udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker gennem initiativer, der er forankret hos EU-Kommissionen, samt ved initiativer der bilateralt forsøges udviklet med relevante lande.
Baggrund for indsatsen
Den nuværende indsats mod social dumping er finansieret af midler fra finansloven for 2020 og den politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold fra 2019. De samlede afsatte midler til indsatsen er foreløbigt forlænget til og med 2022.
Samlede afsatte midler til den fælles myndighedsindsats fra 2019-2022 i mio. kr.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
I alt | 74,6 | 124,8 | 128,8 | 122,8 |
Anm.: Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi, bortset fra de 9,1 mio. kr. i 2020, som politiet fik tildelt i forbindelse med FL20. Tallene er PL-reguleret til 2021. Kilde: Skattestyrelsen.
Den styrkede myndighedsindsats tager afsæt i en samarbejdsaftale fra 2012 mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet.
Ovenstående er resultat af afrapportering fra den fælles myndighedsindsats pr. 31. december 2021