Den fælles myndighedsindsats mod social dumping
Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet har siden 2012 samarbejdet i en fælles myndighedsindsats. Indsatsens formål er at bekæmpe social dumping og sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler.
![]() |
![]() |
![]() |
KontrollerSkattestyrelsen har foretaget 25.325 kontroller, hvoraf 11.494 kontroller medførte en regulering af skatteyder i perioden fra 2015 til og med 2022. |
NationalitetSkattestyrelsen konstaterer ofte, at udenlandske virksomheder er underentreprenører til danske virksomheder. |
NettoprovenuSamlet har Skattestyrelsens kontroller givet et nettoprovenu på i alt 1.854 mio. kr. i perioden fra 2015 til og med 2022. |
Der har siden 2012 været afsat midler til en fælles myndighedsindsats, der skal sikre, at arbejde i Danmark foregår på ordentlige vilkår og efter danske regler for at undgå social dumping.
Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfører landsdækkende og regionale fællesaktioner på steder med mistanke om social dumping og brug af illegal arbejdskraft i relevante brancher, fx på byggepladser, landbrug, gartnerier, rengøring og restauranter.
På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og om de udenlandske medarbejdere skal betale skat i Danmark samt har arbejds- eller opholdstilladelse.
Ud over fællesaktionerne iværksætter myndighederne hver især aktiviteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, når der fx er anmeldelser om, at forholdene ikke er i orden. Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og underretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er mistanke om lovbrud på en af de andre myndigheders område.
Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen med udenlandske virksomheder er øget betydeligt over årene. Samarbejdet har samtidig gjort, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet stadig bliver bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.
Her på siden kan du finde viden om Skattestyrelsens indsats. Du kan finde tilsvarende viden om Arbejdstilsynets og politiets resultater på deres hjemmesider:
Politiets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Skattestyrelsens indsats og resultater
Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet, og dermed forebygge, at der sker konkurrenceforvridning for regelefterlevende virksomheder. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være stor. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Se de nyeste resultater her:
-
Ressourcer
Bevilling afsat til fælles myndighedsindsats for ordnede forhold i Skattestyrelsen (og tidligere SKAT), 2015-2023
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 I alt (mio.kr.) 34,2 34,4 36,6 32,1 32,1 51,6 55,1 55,1 55,1 Kilde: Skattestyrelsen. Det bemærkes, at der derudover i perioden 2015-2020 har været prioriteret yderligere midler til indsatsen, som er finansieret inden for Skattestyrelsens egen ramme. Tallene i tabellen er PL-reguleret til 2023.
I 2022 og 2023 er der knap 70 årsværk tilknyttet indsatsen.
Projektet har medarbejdere lokaliseret på seks skattecentre: Høje-Taastrup, Frederikssund, Næstved, Haderslev, Horsens og Viborg. Den landsdækkende fordeling af medarbejdere er med til at sikre ensartet vejledning og kontroltryk på tværs af landet under hensyn til koncentrationen af udenlandske virksomheder.
-
Kontroller i alt
I perioden 2015 – 31. december 2022 har Skattestyrelsen foretaget 25.325 kontroller, hvoraf 11.494 kontroller medførte en regulering af skatteyder svarende til 45,6 pct. af de udtagne kontroller. Samlet har Skattestyrelsens kontroller givet et nettoprovenu på i alt 1.854 mio. kr. i perioden (se tabellen nedenfor).
Antal kontroller, træfprocent og nettoprovenu i projektet social dumping 2015–2022
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 I alt Antal kontroller 3.587
3.508
2.931
3.394
2.963
2.682
2.917
3.343
25.325
Antal træf 1.170
1.207
1.233
1.535
1.444
1.461
1.730
1.766
11.546
Træfprocent 32,6
34,4
42,1
45,2
48,7
54,5
59,3
52,8
45,6
Provenu 128
291
136
189
237
245
311
317
1.854
Anm.: Opgørelsesmetoden af antal kontroller og provenu, jf. tabel ovenfor, er ændret i 2015, hvorfor der ikke fremgår tal for tidligere år. Metoden, der er anvendt fra 2015, sikrer et ensartet grundlag for at sammenligne antal kontroller mv. på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. Tallene er opgjort den 31.december 2022. Der kan være forskel ift. tidligere publiceret data, grundet fx efterregistreringer. Derudover bemærkes det, at opgørelsen er påvirket af, at der i 2022 er korrigeret en systemfejl. Fejlen har alene påvirket interne opgørelser af nettoprovenuet af selskabsskat, ikke skattebetalingen. I denne opfølgning benyttes det korrekt opgjorte nettoprovenu, hvilket indebærer en bagudgående opdatering af resultaterne for nettoprovenu siden 2016 og frem. Da nettoprovenuet for selskabsskat kun er en delmængde af nettoprovenuet for projektet social dumping, er der tale om mindre afvigelser. Der kan forekomme afrundingsdifferencer i tabellen.
Skattestyrelsen definerer en kontrol af en skatte- eller afgiftsart hos en virksomhed/person (cvr-/cpr-nr.) i ét indkomstår.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af.
Kilde: Skattestyrelsen.Antallet af kontroller kan variere fra år til år. Det skyldes bl.a., at kontrollerne er påvirket af antallet af skatte- og afgiftsarter samt af antallet af virksomheder/personer i de enkelte sager. Eksempelvis kan få store sager med fastansættelse af skattepligt medføre et stort antal afsluttede kontroller bl.a. i relation til virksomhedens tilknyttede lønmodtagere.
-
Kontroller fordelt på branche
I Skattestyrelsens arbejde med social dumping har man siden projektets start foretaget manuelle registreringer af, hvor mange virksomheder/personer der er kontrolleret mv. Det gør det muligt at opgøre tallene fordelt på brancher.
I opgørelserne er medtaget tal fra projektets start i 2012 og frem. I perioden 2012 til og med 2022 er der i alt afsluttet 17.608 sager, og foretaget regulering i 6.251 sager jf. tabel nedenfor.
Antal kontrollerede fordelt på hovedbrancher, 2012 – 2022
2012-2017 2018 2019 2020 2021 2022 I alt Antal Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Antal
Antal træf
Bygge og anlæg
5.686
1.306
835
406
645
263
676
303
842
464
976
444
9.660
3.186
Service
1.946
455
384
151
265
94
303
97
196
87
209
82
3.303
966
Det grønne område
1.007
291
92
44
113
51
132
80
126
83
152
92
1.622
641
Øvrige
1.631
648
278
142
260
132
256
150
288
180
310
206
3.023
1.458
I alt
10.270
2.700
1.589
743
1.283
540
1.367
630
1.452
814
1.647
824
17.608
6.251
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Antallet af sager stemmer dermed ikke overens med antallet af kontroller. Det bemærkes, at når der fx statueres arbejdsudleje, vil regulering alene påføres den danske hvervgiver, mens den udenlandske virksomhed ikke reguleres; antallet af sager med træf er derfor reelt højere end det anførte i tabellen. Antallet af sager med ændring til arbejdsudleje eller lønmodtagerforhold ses af tabel nedenfor.
Kilde: Skattestyrelsen. -
Sagstyper og risikoområder
I forbindelse med kontrollerne gennemfører Skattestyrelsen ofte både regulering af indkomst og moms mv. samt ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold. Det forekommer typisk i sager, der omhandler:
- Virksomhedsejers, selskabers eller ansattes manglende registrering og/eller angivelse herunder selvangivelse.
- Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede enkeltmands-virksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelseslignende forhold, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde A-skat mv.
- Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet som på grund af kontrakten har udenlandske ansatte beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entreprise. I disse tilfælde kontrolleres bl.a., om samarbejdsforholdet skal være omfattet af arbejdsudlejebeskatning, og om den danske hvervgiver mangler at indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Yderligere specificering af Skattestyrelsens indsats mod social dumping, 2015–2022
2012-2017 2018 2019 2020 2021 2022 I alt Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
750
97
71
58
45
51
1.078
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje, antal sager
759
158
157
210
303
271
1.858
Ansvarssager, antal sager
452
106
90
123
142
171
1.084
Skattepligtsager, antal sager
876
203
71
245
300
320
2.015
Skattepligtssager, antal sager med regulering
734
164
69
225
267
293
1.752
Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Kilde: Skattestyrelsen.
- Virksomhedsejers, selskabers eller ansattes manglende registrering og/eller angivelse herunder selvangivelse.
-
Afsluttede sager efter nationalitet
På fællesaktionerne har Skattestyrelsen ofte konstateret, at udenlandske virksomheder er underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underentreprenører.
Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksomheders og personers nationalitet, jf. nedenstående tabel. I 2022 er der afsluttet sager på 43 forskellige nationaliteter. 5% af disse sager er rettet mod udenlandske virksomheder eller personer, der er registreret i lande udenfor EU.Afsluttede sager efter nationalitet, 2012–2022 (antal og procent)
2012-2017 2018 2019 2020 2021 2022 I alt Antal.
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Danmark
5.636 55 842 53 738 58 734 54 680 47 437 47 9.067 54 Polen
1.930 19 261 16 229 18 237 17 279 19 142 15 3.078 18 Letland
116 1 11 1 15 1 10 1 180 13 14 2 346 2 Rumænien
346 3 71 4 43 3 39 3 61 4 86 9 646 4 Slovakiet
54 1 13 1 7 1 20 1 49 3 4 1 147 1 Tyskland
440 4 37 2 44 3 50 4 32 2 13 2 616 4 Litauen
474 5 47 3 39 3 52 4 28 2 38 4 678 4 Indien
32 0 1 0 4 0 12 1 15 1 12 1 76 0 Storbritannien
216 2 12 1 17 1 62 5 14 1 11 1 332 2 Bulgarien
54 1 11 1 7 1 3 0 12 1 40 4 127 1 Tjekkiet
47 1 29 2 23 2 5 0 12 1 2 0 118 1 Kina
30 0 2 0 7 1 2 0 11 1 3 0 55 0 Norge
8 0 5 0 4 0 3 0 8 1 1 0 29 0 Sverige
86 1 20 1 12 1 12 1 7 1 12 1 149 1 Italien
184 2 18 1 11 1 2 0 3 0 6 1 224 1 Irland
41 0 78 5 4 0 3 0 3 0 30 3 159 1 Nederlandene
108 1 5 0 7 1 3 0 3 0 47 5 173 1 Spanien
42 0 9 1 6 0 38 3 4 0 5 1 104 1 Pakistan
41 0 27 2 6 0 7 0 4 0 2 0 87 0 Øvrige
385 4 90 6 60 5 73 6 47 3 31 3 686 4 I alt
10.270 100 1.589 100 1.283 100 1.367 100 1.452 100 936 100 16.897 100 Anm.: Optælling er baseret på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag. Opgørelserne efter nationalitet er opgjort på afsluttede sager i året. Oversigten er sorteret efter 2022. Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens erfaringer og fremtidige initiativer
Skattestyrelsen oplever en række udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsområdet. De typiske fejlkilder er således:
- Manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.)
- Fejl i, og manglende angivelse og betaling af, selve skatte- og afgiftskravet bl.a. omkring forhold som:
-
- Manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag bl.a. hvor udenlandske lønmodtagere af hvervgiver fejlagtigt betragtes som selvstændige.
- Manglende indeholdelse af arbejdsudlejeskat og fejl i beregningsgrundlaget.
- Fejl og mangler omkring udenlandske virksomheders skattepligt til Danmark.
- Fejl og mangler omkring udenlandske virksomheder momspligt til Danmark.
- Fejl og mangler omkring omvendt betalingspligt på moms (reverse charge).
- Fejl i udenlandske medarbejderes rejse- og befordringsfradrag/skattefrie rejse og- befordringsgodtgørelse.
-
Skattestyrelsen har derudover initiativer på en række fokusområder, herunder:
- Fokus på større offentlige og private anlægsarbejder, hvor der bl.a. iværksættes en tidlig vejlednings- og informationsindsats fulgt op af kontrol.
- Dialog med transportbranchen.
- Øget fokus på arbejdsudlejeskat.
- Udlejning og formidling af udenlandsk arbejdskraft fra danske vikarbureauer.
Der gennemføres målrettede vejledningsinitiativer som supplement til kontrolindsatsen. Skattestyrelsen deltager også i et internationalt samarbejde om bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet for udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker gennem initiativer, der er forankret hos EU-Kommissionen, samt ved initiativer der bilateralt forsøges udviklet med relevante lande.
Baggrund for indsatsen
Den nuværende indsats mod social dumping er finansieret af midler fra finansloven for 2020 og den politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold fra 2019.
Primo oktober 2022 blev et bredt flertal i Folketinget enige om en 1-årig forlængelse af de nuværende bevillinger til arbejdsmiljøindsatsen og indsatsen mod social dumping for Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens vedkommende. Indtil der foreligger en finanslov for 2023 videreføres indsatsen på niveau med 2022.
Samlede afsatte midler til den fælles myndighedsindsats fra 2019-2022 i mio. kr.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
I alt | 73,9 | 123,7 | 121,7 | 121,7 |
Anm.: Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi, bortset fra de 9,1 mio. kr. i 2020, som politiet fik tildelt i forbindelse med FL20. Tallene er PL-reguleret til 2020. Kilde: Skattestyrelsen.
Den styrkede myndighedsindsats tager afsæt i en samarbejdsaftale fra 2012 mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet.
Ovenstående er resultat af afrapportering fra den fælles myndighedsindsats pr. 31. december 2022